كيف تجعل أي فتاة يحبك في أقل من ساعتين | 6 أسرار من كنوزي الشخصية لتجعل أي إنسان يحبك !

كيف تجعل أي فتاة يحبك في أقل من ساعتين | تلخيص كتاب كيف تكسب الأصدقاء وتؤثر في الناس !

١- إذا أردت العسل لا تركل الخلية :

لا تناقض ولا تجادل ولا تنتقد أحد الجميع في رأي نفسه الصح والباقي غلط وقال الدكتور جونسون "الله لا يحاسب الناس إلا بعد موتهم فلماذا نحاسبهم نحن " بدلا من الانتقاد حاول إنك تفهم اللي قبالك وبكده يتولد الحب والعاطفة والتسامح . " كي تفهم الجميع سامح الكل "

٢- السر الكبير للتعامل مع الناس :


افهم اللي قبالك عايز ايه واعمل كل إنسان بيهتم بنفسه أكتر من أي حاجة تانية في الدنيا لذا علشان تاخد اللي عايزو هاتها من نحيتو هو وتذكر أولا إنك تقوم بإثارة الرغبة الملحة عند الشخص الآخر واللي يقدر يعمل كدا فإنه إنه إمتلك العالم . القواعد :
١- اعمل كدا وهيتم الترحيب بك في أي مكان :


اهتم بالناس اهتمام جوهري وعرفهم دايما إنك موجود وانك مهتم بيهم الناس بتهتم بس بحالها وبتموت في اللي بيها وبأفكارها واهتماماتها ومش فارق إلا مشاكلها وهواياتها وبتحب دايما تحس بالأهمية وإنها باللي بتتعلموا دا مهما حتى لو كان في نظرك انت فقط ونصيحة مهمة جدا ممتكلمش عن نفسك كتير .
٢- ازاي تسيب إنطباع جيد :


ابتسم يا صديق الصورة اللي بتبقى راسخة في المخ لأي إنسان وهو بيبتسم فدايما ابتسم حتى لو كان الإبتسام متعب لكن فوائده جبارة فأي إنسان إذا إبستمت في وشو بيبقي سعيد بدوره ودا بسبب حاجة تبع الأحياء اسمها nervous mirror ولكن دي مش موضوعنا في الموضوع ده لذا الإنسان لما يفتكرك هيفتكر إنك يبا فيه شعور إيجابي ومفرح حتى لو مكنتش إبتسمت ليه هو مجرد إنو شافك مبتسم هيخليه يتعلق بيك مع كل لما يشوفك مرا بعد مرا . وشوف برضو الجزئية بتاعت الإبتسام في الكتاب ، وكما قال الكتاب إذا أردت أن يحبك الناس فقط : ابتسم .
٣- إذا معملتش الأمر دا فعرف إنك مقبل على متاعب :


الاسم يا عزيزي الاسم وما أدراك ما الاسم ، أي بني اّدم في الدنيا اجمل جملة بالنسبة ليه اسمو ثم اسمو فإذا أردت أن الناس تحبك فاستعمل الاسم وافتكر دايما إن اسم الشخص بالنسبة له احلى وأهم صوت يسمعه .
٤- ازاي تتعامل مع الناس اللي بتكلمك أو ( طريقة سهلة لتصبح متحدثا فذا )

الموضوع ملوش دعوه بالكلام بس انت استمع وانصت باهتمام شديد وامدح و أثنى واسأل باهتمام ، وانت كدا تكون بهرتهم وأصبحوا يحبونك ، وافتكر إن سر النجاح في مقابلة بين اتنين هي الإستماع والانتباه والإصغاء للذي تتكلم معاه واعرف إنه لا شئ يسعد اللي بتتكلم غير إنك تسمع له وانت طبعا عارف إن الإنسان دايما محتاج اللي يستمع إليه وزي ما بتقول مسز تشارلز نورتام: " لكي تكون مهما كن مهتما " . واسأل اللي بتتكلم معاه اسئلة انت عارف انو هيكون سعيد بالإجابة عليها وشجعو على الحديث عن نفسه وإنجازاته واعرف إن الإنسان يهتم بمشاكله أولا اكتر من اهتمامه بمشاكلك، وزي ما بيقولوا ألم اسنانه يهم اكتر من مجاعة مهلكة في الصين .
٥- ازاي تتكلم مع الناس :


الإنسان بطبعه كائن أناني ولما تجي تتكلم مع أي إنسان اتكلم في موضوع هو مهتم بيه واعرف إن الإنسان لا يهتم إلا بما هو فيه يهتم وإنك لما تتكلم معاه في اللي هو مهتم بيه زي ما بيقولوا كدا في العلاقات بتشاركه في نفس الإهتمامات لذا افتكر دايما إنك تتكلم في بيحب اللي قبالك واللي هو بيهتم بيه ( وده ليه علاقة الجزئية تانية في الكتاب وهي إنك بتحسسوا بالإهتمام وإن الحاجة المهمة بالنسبة ليه مهمة بالنسبة ليك وإنك بتحسسوا بأهميته وبأهمية اللي بيعملوا ) .
٦- كيف تجعل الناس يحبونك فورا :


ببساطة زميل حسسهم بأهميتهم وأنهم مهمين وإن ليهم إنجازات كتيرة لازم يفتخروا بيها وأظهر ليهم الإهتمام بالحاجة المهتمين بيها أو بيحاولوا إنهم يحققوها أثني على الناس في اللي بيحبوه وبيفتخرو فيه أو في الحاجة اللي بتميزهم وفرحانين هما بيها وكما قال دونالد ام ماكماهون ابدي إعجابك بإنجازاته وهواياته ، والسر اللي قاله دوروثي ديكس اللي تحاكم عليه بسبب زواجه من عدد كبير من النساء : " كل ما كنت أفعله أني كنت أتحدث عن المرأة كثيرا وحسسها بأهميتها " لذا تذكر دائما القاعدة السادسة تكلم مع الإنسان عن نفسه وعن اللي بيهمه واللي بيحبه وهيقعد يكلمك لساعات ودايما حسس الشخص الأخر إنه مهم وافعل ده بصدق .

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مكتبة الجزاء السادس DUMP FILE AND FLASH FILE

تحويل اجهزه المعالج 1506kg فلاشة 8 لتعمل بي اوت كيو

لماذا يكره هتلر اليهود؟|لم تتخيل ما هي الاسباب!!!